söndag, april 29, 2012

Istället för cykling

För att komma igång med långcykling så måste man liksom komma igång.
Och det kan man göra genom att exempelvis köra en brevet när det passar sig. Sen kan man hålla sig till brevetloppen och komplettera dom med kvällsrundor och vanliga 10-12 milspass emellanåt.
Således bestämde jag mig ganska sent för att köra Tumbas 30-milare på lödagen och anmälde mig på fredagen.
Skulle vara ensam hemma med barnen under hela kvällen och hade en hel del att pyssla med gällande käk, fixa sovplatser för deras kompisar som skulle sova över osv. Sen blev det massa pyssel med att göra iordning cykeln och allt därtill.
Hade haft en ganska jobbig arbetsvecka som tagit på fysiska och mentala depåerna en del och var helt slut när jag till sist stupade i säng med ett sista konstaterande att jag åtminstone skulle få några timmars sömn.
Självklart vaknade jag efter nån timme och kunde därefter inte få till nån kvalitetsömn alls. När klockan ringde hade jag väl fått c.a två timmars sömn och var mer död än levande.
Jag bestämde mig för att prioritera sömn framför långcykling och somande om i fyra timmar till. Det behövde kroppen och knoppen.
Det blev således en annorlunda dag än tänkt från början men åka nedcabbat med frun är inte fy skam det heller. Hann också med att ta fram utemöbler och börja olja in dom.

Men hur det med cyklingen undrar ni säkert?
Jodå, det blev en liten runda på eftermiddagen för att dämpa det värsta behovet och känna att man inte har slutat cykla.
Tog sikte på Bålsta och mötte märkligt nog Markus vid Stäket. Han var på väg hem från jobbet och skulle åt samma håll en bit. Så vi höll sällskap fram till kungsängen där jag fortatte mot Bålsta. Dagen till ära valde jag att ta extrasvängen via Kalmarleden och ut mot Varpsund där jag vände tillbaka och hem via I1. Passade på att få en punka vilket påminde mig om att jag borde köpa en ännu kralligare pump än den jag har. Vinden vred och vände sig och var ibland sur i nyllet och ibland snett emot, snett i sidan eller snett i ryggen.
Trött i kroppen och knoppen och inget riktigt klipp i benen. Hade inte käkat nåt ordentligt innan och inte heller under rundan vilket fick min mage att vara riktigt sur när jag kom hem. Efter middagen fick jag vrålont i magen, la mig på sängen och sussade en stund.
Ibland blir det inte som man tänkt sig och om man tänkt sig att cykla långt, kan man kanske byta ut det till cykling istället. Bättre än inget alls.

Rundan enligt garmin:

1 kommentar:

Johan Mölleborn sa...

En liten runda är bättre än ingen runda alls. Synd att du inte hängde med. Du hade trivts som fisken i motvinden efter Jönåker. ;)