måndag, maj 28, 2012

Istället för cykling

En helg försvinner så fort ibland.
Lördagen gick åt till jag vet inte vad och söndagen var planerad att vara en dag med picknick i det gröna för att fira mors dag.
Parkerade bilen vid Granskog som ligger vid järvafältet och sen var det ett antal nedlastade packåsnor som släpade picknick korgar, picknick stolar +ANNAT en kilometer minst.
Myggorna har precis vaknat till och hade en riktig fest på mig under promenaden bort mot översjön där det tydligen skulle finnas grillstad och lite plats för picknick.
Pastasalladen smakade fint, vädret var på topp och det var en perfekt dag för både picknick och cykling. Precis där vi satte oss brukar jag ibland cykla förbi när jag tar en runda med cykelcrossen och det sög rätt mycket i cykeltarmen när jag såg alla cyklister komma farandes på grusvägen en bit ner från vår slänt.
Väl hemma på eftermiddagen såg jag klart på Girot och blev väl inte mindre cykelsugen även om tiden började bli väl knapp. Och söndagskvällarna brukar jag vilja ha lite lugnare på kvällen eftersom det oftast är en massa pyssel inför veckan som kommer.
Funderade på om jag ändå skulle ta en kort sväng med cykelcrossen och gjorde slag i saken. Rullade bort mot lövsta och vidare på grusvägarna och stigarna bort mot Hummelmora. Vips var jag framme vid Görveln och fortsatte bort mot Kalhäll. Bestämde mig för att ta den kortare rundan eftersom jag ändå inte skulle cykla och rullade därför ut på järvafältet.
Full fart uppför backen på ”testvägen” sen vänster ner ”kalkviken”.
Följde grus och skogsvägarna bort mot Säby gård och siktade sen in mig mot Akalla för att ta mig hem via Hjulsta och Lunda.
Det var än så länge bland årets bästa cykelrundor även om man nog inte kan räkna en 35 km cykeltur för cykling. Men både luften, värmen och känslan i kroppen var perfekt och jag kanske tror att det är såna korta rundor emellanåt som behövs då dom ger så mycket energi och glädje.
För att vara en dag utan cykling så blev det rätt bra ändå.
 
Bonusbilden är mina polare vid ”Hästa gård”
( har aldrig sett nån häst där )
 
 

Inga kommentarer: