lördag, maj 26, 2012

Istället för en långrunda

Fick för mig att jag skulle ta en semesterdag för att kunna vila hjärnan och få cykla lite.
SMHI hade lovat kalasväder så det var nästan dumt att inte ta tillfället i akt. Man ska ju fånga dagen heter det och den här dagen var nog tänkt att fångas rejält.
Har tagit väldigt lite ledigt sen jag började jobbet i september och utöver helgdagar så har jag inte unnat mig nån ledighet.
Funderade på kvällen innan om jag skulle köra flickvarvet runt mälaren eller om jag skulle ta mig upp mot Roslagen. Fast där känner jag inte riktigt vägarna och siktade som vanligt in tankarna på västra sidan.
Hade tänkt komma iväg tidigt men med en känsla av tillfällig ledighet i kroppen drog det ut på tiden ganska mycket innan jag kom iväg.
Bestämde mig för att sikta in mig på Skokloster och köra i vanlig gubbtakt vilket brukar bli en tur på fyra timmar då den är 12 mil. Ingen långrunda således men bättre än ingen alls tänkte jag.
Det är ganska många höjdmeter när man tittar på profilen och även om det är platt på en del ställen, så är det lite backe upp och backe ner här och där. Rätt fin runda tycker jag och varvet runt skokloster är lugnt, bilfritt och en fin avstickare från den stora vägen.
Nere vid Skokloster kan man ta en fika om man vill och det är nog ett perfekt ställa för en framtida fikarunda med goda vänner. Jag nöjde mig med att fylla på vatten nere vid det nu lite uppfräschade fiket/butiken innan jag fortsatte hemåt.
Solen sken på mig hela rundan, det var inte elaka motvinden som det brukar vara och livet var på topp.
Tog det lite lugnt emellanåt men kände mig rätt fräsch hela rundan. Det jag fortfarande är lite dålig på är att äta under rundan och nåt jag behöver bli bättre på. En Swebar var väl det jag fick i mig och det är kanske inte fullgott eftersom jag inte hade ätit nåt sen frukosten.
På hemvägen stannade jag till vid dotterns jobb, fick en kopp kaffe och fyllde vattenflaskan.
Rullade hemåt, tog en dusch, åkte och handlade mat, stressade med matlagning, åkte till Kista, köpte ny telefon, gick till frisören med 15 åringen, osv osv. Det var rätt skönt att komma hem och ta en öl efter det.
En bra dag helt enkelt även om det inte blev nån långcykling.

Nånstans mellan Bålsta och Varpsund. Vägen är min!

 Roliga och böjda ekrar är det nya svarta. 

Plånboksbilden- varsågod.

Rundan enligt min Garmin:



Inga kommentarer: