måndag, september 03, 2007

Rädda kronjuvelerna i tid!

Att cykla är härligt.
Att cykla långt är därför helt logiskt jättehärligt.
Det finns nog inget som är dåligt med att cykla långt, och därför läser man artiklar som nedan med viss skepsis

Cykelsadlar kan orsaka impotens
WASHINGTON (AP) Den vanliga typen av cykelsadlar kan orsaka impotens hos män. Det hävdar forskaren Pedram Salimpour vid Bostonuniversitetets medicinska fakultet. Orsaken är att en pulsåder som löper genom bäckenbotten, perineum, och som förser penis med blod kan klämmas ihop på grund av för hög belastning. För att ta reda på hur vanligt det är med impotens hos cyklister skickade forskarna ut frågeformulär till 1.025 medlemmar i cykel- och löparklubbar i Bostonområdet, ungefär lika många i varje kategori. Resultatet visade att 1,1 procent av löparna var impotenta medan 4,2 procent av cyklisterna hade samma problem. Och Salimpour tror att siffrorna är i underkant, då impotens är något som man helst inte vill skylta med. Enligt Salimpour går problemet att undvika genom att använda en ny typ av cykelsadel med ett ovalt hål i mitten, ungefär som sitsen på ett toalettstol.

Nu har jag skaffat mig en sadel som ser ut som en toalettstol.
Selle Italis SLC Gelflow heter den, och formen är nästan som två skinkhalvor!
Jag har under en period testat lite olika Selle Italia modeller.
Både "Flite Gel Flow"och "Thoork Gel Flow" har testats, men passade inte riktigt sadelstolpen eller ändalykten. Men den här blir nog bra. Sadeln är dessutom lite lättare än min tidigare, vilket innebär att cykeln nu väger precis under 7600g.
Och det är ju bra att byta sadel i tid, för man skulle ju aldrig skylta med såna här problem, om man nångång skulle få dom problemen. Själv är jag inte ens i farozonen, och har inte känt några konstigheter alls. Speciell inte sen stockholm -göteborg i somras. Har inte känt nåt alls sen dess, inget alls.

7 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Men du sa ju att den inte var lika hård ?! :o)

Riktigt hårda långcyklingskillar har mjuka...

//Skogling

Johan Andersson sa...

Blablabla... Även dom borde ju fatta att en sadel som har rätt horisontelläge samt rätt bredd för just dina sittben inte åsamkar något tryck på perineum, åtminstone inte vad jag kan känna.
Ska ta premiärturen med min Brooks Swift om en halvtimma. En stenhård lädersadel som antagligen kommer göra mig impotent innan jag når Nacka Strand (ca 20 minuters cykling från mig).

Nypan sa...

Om du ska köra 54 mil med brooks sadeln, så bör du fundera på att skaffa ett par barn innan. Efter PBP, så fanns en viss oro bland de som kört, huruvida känseln hade kommit tillbaka. Kör man ett par mil om dan funkar vilket skit som helst nästan, men med större eller mindre risk för skavsår. Trycket på nerverna kommer med antalet mil har jag surt fått erfara :-(

Markus F sa...

Jag undrar när jag hörde det här första gången.. 1999? I allafall, Specialized lanserade väl Body Geometry-sadeln i den vevan just av den anledningen. Knappast någon nyhet.

Johan Andersson sa...

54 mil kommer jag nog aldrig att köra i ett svep, oavsett sadel :o) Däremot så hoppas jag att den är inkörd i april då fixin ska rulla lite i belgien..

Mickegillarcyklar sa...

Det nyaste kombinerade bantnings/preventivmedlet: långcykling :-)

Johan Mölleborn sa...

Penis är överskattat.