torsdag, augusti 09, 2007

Gammal och singel i förorten

Det hade kunnat vara titeln på en berättelse om en man ( eller kvinna ), som i medelåldern blir singel. Sånt händer ju oss människor, men nu handlar det inte om det.
Jag har en Schwinn PDG 50 anno 1992. En riktigt gammal trotjänare alltså. Den använder jag ungefär 1 gång om året - max.
Fin ram, Tange rör, byggd i Japan, Shimano DX komponenter, Rock shox Duke SL gaffel som knappt är använd, sen jag bytte ut original gaffel mot den för 2 år sen. Original gaffeln var Manitous allra första dämpade gaffel, ( som i sig är en oduglig raritet).
Hade funderat ett tag på om man skulle kunna göra nåt spännande med den cykeln, och bestämde mig med hjälp av sonen Oliver 10 år, för att göra en singelspeedare av den.


Egentligen är jag inte tillräckligt ball för att köra single-speed och dessutom gillar jag cyklar med många växlar. Så varför då bygga en singel speed? Tja, det är väl som husvagns-semestrar: dumt att uttala sig negativt om innan man har testat det. ( jag har inte testat husvagn heller )
Så här blev det:
Sonen har en Dirt bike med vridreglage. Hans ena reglage har pajat, och nu var det dags att fundera på vilka nya som borde skaffas.
Kom på att jag bytte reglage på den gamla hojen så sent som för nåt år sedan, och det var ju 7-delat precis som sonens nu pajade vridreglage.
Det kanske nu läget hade infunnit sig för att avveckla växlar på hojen helt, och låta Oliver få ta hand om dom växelreglagen?

Nu skulle det demonteras och byggas om.
Införskaffade kedjespännare, singlespeedkit med distansringar och ett 16 tänders drev samt 5 korta klingbultar. Sen var det bara att börja demonteringen. Av med klingor, bort med växlar, väck med vajrar, hej då kasett, skruva bort reglage, kapa kedja, montera kedjespännare, på med 16 drevet och distanser, justera kedjelinje, pumpa däcken och till sist ut och testa.
Det var en magisk första tur på singelspeeden, och på en gång kände jag att det är det här som är grejen. Jag kände mig också lite tuff eftersom jag sett så många tuffa killar på singlespeed, och gärna vill vara lite som dom.
Nej, tyvärr så stämmer inte det där riktigt. Det kändes nog just då bara som om cykeln var lite lättare, och saknade växlar. Jag kände mig faktiskt inte särskilt tuff heller. Inte tuffare än när jag fräser fram på en 20 växlad carbon räser eller studsar omkring i skogen på min Giant anthem och frenetiskt letar rätt växel.
Men på nåt sätt gillade jag det lite ändå, bara trampa och styra har ju sin charm också. Kan kanske vara nåt för mig att träna teknik med, eftersom jag är en sopa i skogen rent tekniskt.
Och sen har ju faktiskt min gamla trotjänare fått ett nytt liv. Precis som jag skulle man kunna säga, men med skillnaden att han numera är gammal och singel, medans jag bara är gammal :-o

11 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Läckerbiten sa: studsar omkring i skogen på min Giant anthem och frenetiskt letar rätt växel.

Nu slipper du ju allt sånt :oD

Snart kommer man se dig i stan skiddandes på en fixie, jag vet!!

Skämt åsido tycker jag att singlespeedandet i skogen har förbättrat mig avsevärt som cyklist (i skogen). Innan jag började med att cykla enväxlat så fokuserade jag mer på att växla än att trampa känns det som nu. Nu poplocar jag bara gaffeln på min Trance och ställer mig upp i uppförsbackarna i Hellas och vips är man uppe istället för att växla till någon töntig lillklinga fram (som förresten är borttagen) och sen trampa frenetiskt med en kadens på 130 och med en hastighet av 3km/h.

När får man se KBCK på en guidad tur i Hellasskogarna då? Dom har åtminstone Starobrno på Hellasgården ;o)

Nypan sa...

Ja det börjar väl bli dags att besöka Hellas om man vill vara så där tuff som alla andra :-)
Måste få till det där med tiden bara. Den lilla tid jag får över, har jag i år lagt på bara räser. Men om vi fixar till en tid som funkar, så fixar du guidningen på din hemmaplan :-)

Tobbe Arnesson sa...

SS för mig innebär bättre flow, kedjeskramel och att växla distraherar från att njuta av cyklingen och att bli ett med stigen. Sen ger det onekligen en hel del teknikträning och man tvingas hålla kadensen uppe för att fixa backarna. Finns ingen anledning att ha växlar i Hellas.

Nypan sa...

Jag är så gammal att jag inte har riktig koll på vad man måsta ha för att vara så där ball, och vill ju inte riskera att få stryk om man nån gång dyker upp på en gammal SS.
1. Vad säger SS-lagen om barends på en SS?
2. Måste man ha Baggy shorts när man kör SS? Jag har ju bara svetto-lycra byxor.

Markus F sa...

Barends på en SS kan vara rikigt bra, lite extra brytkraft i backarna. Gör som Tobbe på SSSM04 och ha hälften hälften.

Tobbe Arnesson sa...

SS-lag finns det ingen, men rekomendationen stavas minimalism. Men barends är som sagt ganska bra, men se till att ha två. Med bara en blir det ganska konstigt uppför backarna. :D

Patrik Skolling Möller sa...

Jag tog faktiskt pednlaren i skogen igår. Den är helstel och har alldeles för smala däck. Det var lite kul faktiskt. Rolig på det sättet att man var tvungen att köra grymt sakta och balansera.
Har i några svaga ögonblick tänkt singlefiera den. Men det har aldrig blivit av. Men däremot funderar jag på att sätta stora däck på och testa i skugen. Bara för att se hur det känns efter några år på en NRS.
Om jag känner mig själv så är jag rätt att min SS skulle vara ännu ett nytt lättningsobjekt med lullull så som CK-styrlager m.m. Det tål inte mitt äktenskap. :o)

//Skogling

Nypan sa...

Klart du ska skrota växlarna på det gamla härket Patrik! Du behöver inga växlar för att ta dig till nya jobbet. Och sen ett par feta däck så är saken biff, och vi är nästan lika coola som "da grabbers in da hellas"

Anonym sa...

Du måste kapa kedjan, eller vända fjädern till spännaren.

Nypan sa...

Varför måste jag det? det funkar ju! Jaghar ju bara monterat prylarn arakt av. jag tror att du luras lire av av bilden, eftersom högra kedjestagen på Schwinn PDG50, faktiskt är bödja av nån anledning som står på själva staget.

Johan Andersson sa...

Säger som Tobbe, i Hellas behövs inga växlar och det blir en helt annan cykling, det är väl just det som är så skojsigt, att man måste ta lite andra linjer på en singlespeed, vilket jag tycker gör cyklingen mer universell. Lycrabraxor på singlespeed är grumt tycker jag. Och förresten är singlespeed inte tufft alls utan bara ett lite annat sätt att cykla samma stigar (anser jag). Men bara vi kommer fram till ett datum så drar vi iväg ett PM till ett fåtal människor så bara cyklar vi och har trevligt och kanske tar en lammgryta på Hellasgården!