måndag, december 17, 2012

Måndagsmys i snömos

Äntligen måndag kanske man inte alltid skriker ut det första man gör när man börjar veckan.
Jag avslutade förra veckan med en riktigt mullig pendling till jobbet i snöyran och längtade faktiskt efter att trampa fram genom snömodden den här morgonen.
Helgerna har en förmåga att bara försvinna ändå just nu och pendlingen blir liksom räddningen för den cykelsugne gubben.
Har ju till och med uppgraderat vinterhojen nu med ett par rejäla vinterhjul. 36 ekrar, tunga och stabila som ett par motorcykelhjul och nu ligger cykelns totalvikt på nästan 13 kg. Men det ska vara lite så nu på vintern. Det är ett fordon som ska ta mig fram och tillbaka till stan oavsett vad det är för väglag. Och det gör den.
Det vara moddigt och slirigt hela vägen hemifrån till Islandstorget och man fick parera fint när hjulen skar ner i tjocka moddiga spår. Därefter var det välplogat och inte spårigt alls. Samma sak hem fast tvärtom då och även om jag fick hoppa av hojen ibland för att ta mig över snövallar var det med ett leende på läpparna jag sparkade in dörren när jag kom hem.
Hade man varit lite mer tuff och så där "jag gör som jag vill med min cykling och hemma är det jag som bestämmer hur mycket jag ska cykla", som Bjorre är, så hade jag säkert kört en runda till.
Får väl glädjas åt att det är fler dagar i veckan istället.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt skönt idag, speciellt till jobbet när det snöade lite lätt, fina kast när hjulen skar igenom :)

Ha det bra, Magnus

Bjorre sa...

Jag ska bara renovera lite till så skall jag hitta träningsorken igen :/