onsdag, november 30, 2016

Mera mallorca och latin

För nån vecka sen väcktes en idé av Markus om att det faktiskt gick att cykla på Mallorca även i slutet av februari. Det går till och med väldigt bra eftersom temperaturen där är som svensk vår och priserna är något lägre än i april. Nu har jag ju förstås en resa även i april att se fram emot men jag kunde nog inte motstå frestelsen att komma iväg även en vecka i februari och bokade väl en resa efter att ha funderat i säkert tio minuter.
det där blir bra det och den gången ska vi bi vid Palma beach och mest fokusera på lite längre distanser och plattare för att få mil i benen.


Sen har jag också lärt mig ett nytt ord på latin.
Har ju haft ont i vänster häl några år och efter en löprunda i september så eskalerade det till nåt jag till sist accepterade att jag bör söka vård för. 
Läkaren kika och klämde på hälen och var efter sin undersökning ganska tydlig tyckte jag på hur detta skulle benämnas.
"Achilles Tendinitis"heter det så fint på latin och det verkar då vara inflammation i hälsenans infästning i hälbenet som i mitt fall varit såpass länge att det i princip är kroniskt.
Men det går förhoppningsvis att få ordning på det dagliga levernet ändå med sjukgymnastik och andra hjälpmedel. Var iväg till sjukgymnasten och fick en sån där härligt proffsig "Kinesiotejp" och några övningar som jag ska göra för att få lite mer ordning på åkomman.
Kroppen går sönder lättare nu när man har passerat bäst-före-datum men det får man acceptera och hantera.
Man lär sig ju alltid nåt av det också på vägen, kanske ett nytt ord på latin om inte annat.
Må väl!


Inga kommentarer: