torsdag, januari 13, 2011

Tvättbrädes cykling med honungssmak

Dagliga rutinen med att cykla på förmiddagen började med lite funderingar på vägval.
Med de senaste dagarnas snöfall, temperaturskillnader, försiktiga plogbilar och en massa saltande som gör allting moddigt var jag lite osäker på vilken väg som skulle kunna fungera för cykling idag.
Kom på att en runda via Upplands väsby som jag ibland cyklar på sommarkvällar kunde få duga och gav mig iväg på Avantin.
Vägarna fram till Stäket var över förväntan innan jag skuttade upp på Rotebroleden.
Nu i efterhand inser jag att man inte hade vintercyklister i åtanke när man gjorde den vägen. Jag inser också nu att dom som plogar den vägen, antingen hatar cyklister fullkomligt eller bara vill att vi ska vara lite rädda.
På somrarna är det en rätt så bred väggren som man cyklar, nästan två i bredd på vissa ställen.
Den väggrenen är inte plogad på vintern. Rotebroleden har en hel del tung trafik.
rotebroleden kör det en del bilar som är livrädda för att hålla ut, och därför måste tuta på cyklister i tron att dom kanske försvinner, eller skuttar ner i diket bara för att dom tutar.
Den tunga trafiken är föredömliga, och saktar ner samt håller ut. Det är privatbilarna som är värst, tätt följda av budbilar. ( som säkert hatar cyklister eftersom cykelbuden tagit en del av deras falukorv ).
Mälarleden som går från Rotebro/stäketleden till Upplands väsby var dagens höjdare. Smal, isig tvättbräda med tung trafik bjöd upp till skrattfest de luxe.
Vilka vyer!

Från Upplands väsby var det en blandning av dåliga lokalgator, ännu sämre cykelvägar och en del skapliga vägar hem.
Nu till dagens lilla tips: Så här års fryser ju vattnet på en gång i flaskorna. Lösningen är ju givetvis att fylla dom med uppkokat vatten som blandas med lite kallt vatten. Det hinner svalna tills man behöver dricka det. Förvaring av flaskan sker i ryggfickan för att det inte ska frysa till för fort.
Det visste ni säkert redan. Men nu till dagens riktiga tips:
I vattnet rör man ner lite honung som förgyller varje drickspaus och ger lite extra energi åt kropp och själ.
Min största förebild här på jorden ( mamma alltså ), har det senaste året blivit bi-odlare med följden av att hon nu producerar egen honung.
En rejäl sked av den honungen ner i vattenflaskan och ett leende sprider sig över nyllet vid varje klunk ur flaskan :-)
Inget går upp mot mammas hemslungade honung

Nu har man kommit in i rutinerna lite grann. Men imorgon funderar jag på att vila från utomhuscyklingen. Kanske ett trainerpass och en promenad på ett par timmar kan fungera som substitut?

10 kommentarer:

Mikael Carlsson sa...

Vilka vyer! Årets bild!!
Har hört att du sattsar på nytt jobb. Foto?
mc

Nypan sa...

Ha ha, Ja Micke, vyerna över Lapplands väsby med motorvägen nedanför är verkligen underbar så här års :-)

Johan Mölleborn sa...

Kul att du börjar komma in i lunken. Festligt också att jag av misstag lyssnade på Vinyl imorse där de körde den gamla dängan Sugar oh honey honey.

Håller med Micke om dina fotoskills. Magiskt.
/J

Markus Lindholm sa...

Dagens tips, det finns isolerade cykelflaskor.

Själv så nöjer jag mig nog med trainern tills det har töat bort lite is iaf. Jag gillar inte att trängas med bilisterna.

Nypan sa...

Jag vet Markus, jag har haft en sån som nu fått fötter.
Om du har nån hemma, så köper jag en av dig i veckan.

Tille sa...

Isolerade vattenflaskor? Honung?
Lägg vattenflaskan i ryggfickan som vanligt folk. Problem solved.

Nypan sa...

Tille: Honungen är för att det är gott och ger lite extra kick. Jag lägger den i ryggfickan skrev jag ju. Men det blir kallt efter några timmar ändå.
/N

Tille sa...

Meh, hur noga måste man läsa? :-)
Om man har honung i förstör man all träningseffekt. Det har jag läst på happy.

Johan Mölleborn sa...

Honung kan ge bismak i flaskan.

Nypan sa...

Man behöver inte längre misstänka att det finns göteborgsblod i Mollebjörn. Min mamma är pensionär nuförtiden. Det där med honungen är bara en bisyssla.