fredag, februari 27, 2009

Vinterkrigaren

Förra året vid den här tiden, hade man gjort premiär på 23 mm däck. Men den här vintern är inte riktigt lika god mot oss som cyklar, som den förra vintern var.
Visst är det helt okej med vintercykling, och för varje år som går vänjer man sig snabbare med is, slask, kyla, snöblandat regn, blåst, mörker och 1o kilo kläder. Men jag vill ändå ha lite vår nu.
För 2 veckor sen skulle jag justera bromsarna på min alltiallo cykelcross, som funkar som pendlarhoj och vintercykel för långturer. Givetvis pajade fjädern i cantileverbromsen, vilket innebar nån veckas leveranstid på nya bromsar.
Men jag har ju fler cyklar i förrådet. Så den senaste veckan har jag trampat mina 4 dagliga mil på en riktig vinterkrigare.
Min Avanti Hammer klarar det mesta och är rejält utrustad för en svensk vinter.


- 7005 aluminium ram
- Stel framgaffel
- 13-23 Tiagra kasett bak
- Nokian wxc 300 2.0
- Dinotte 400 lampa
- Hellånga skärmar
- Kompislapp, tillverkad av IKEA:s böjliga skärbräda

Och även om jag helst hade trampat på smala däck och flinat åt solen just nu, så har den senaste veckans mil på vinterkrigaren varit rätt så bra. Men allting har ett slut, och nu hoppas jag att vinterkrigaren får gå i sommar ide snart.
För så fort snön och isen är borta, förvandlas vinterkrigaren till en vår "ninja".
Jag hoppas mitt nästa inlägg handlar om den krigaren. Gör inte ni också det?

8 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Jag kan inte vänta tills nästa inlägg :o)
Det rullade finfint med mina 890gr däck idag på vägen hem. Solen sken, det var torrt 90% av vägen (även fast det var en del dödligt grus) och det kändes nästan som om jag hade vinden i ryggen så visst är Kung Bore på väg bort.

Nypan sa...

Kung Bore finns just nu inte på min lista över favoritkungar.
Solkungen ligger i topp :-)
Själv hade jag vinden i fejset ganska hårt, och tom mage eftersom jag stack från jobbet före lunch. Bonkelibonk.
/N

Patrik Skolling Möller sa...

Dessa vinterkrigare. Vad vore livet utan dessa ? Att köra med dubbar hela vintern gör bara att det blir 3 ggr så kul at sätta på slicksen till Påsk. För att inte tala om känslan av att gränsla vrålåket på nysopade, torra vägar som går FRÅN stan och ringlar rund mellan vårleriga kohagar!

Om 43 dagar är det räserpremiär. :)

-Skogling

Johan Mölleborn sa...

Jag fick nästan vårkänsla i lördags. Det borde inte vara så långt kvar tills vi får sträcka ut på torra vägar.
Nästa lördag åker jag till Canarias. Sug på den.. :)
/J

Tille sa...

Är det inte dags för vårinlägget nu? Min vinterpendlare är ju sårad nu, och någon egentlig vinterkrigare har jag inte. Så jag behöver verkligen vår nu. Det skulle kännas alldeles för deprimerande att börja bygga en vinterkrigare nu...

Tobbe Arnesson sa...

I Ludvika har det inte gått att cykla ordentligt på hela året, men jag vill ändå ha en månad vinter till. Sen en snabb vår med så lite slask som möjligt...

Nypan sa...

Det där var lågt Johan. Jag har förträngt att du ska åka till canarias och dricka vin och leka vid barnpoolen.

Nypan sa...

Men vafan Tille. Nu blev det vinter igen bara för att du skrev så där!
Eller så var det Tobbes mycket märkliga uttalande om att han ville ha vinter en hel månad till!!!!
Det märks att den karln inte älskar 23 mm däck.